CTR neboli míra prokliku (click-through rate) vyjadřuje, poměr mezi počtem zobrazení reklamy a počtem kliknutí na reklamu. Zjednodušeně řečeno jde o efektivitu konkrétního sdělení, které přivádí uživatele na vaše stránky. A je jedno zda přes banner, PPC inzerát nebo odkaz v přirozeném výsledku vyhledávání. V článku se však zaměříme pouze na tipy, jak maximalizovat míru prokliku v přirozených výsledcích vyhledávání.
Je obecně známo, že čím lepší pozice webových stránek na konkrétní klíčové slovo, tím více prokliků. Nicméně pozice sama o sobě není jediným faktorem, který určuje, kolik návštěvníků se proklikne na vaši stránku. Většina uživatelů internetu sleduje více věcí, než se rozhodnou kliknout na konkrétní odkaz z vyhledávání. Následující tipy vám pomohou zvýšit CTR ve výsledcích vyhledávání a díky tomu také návštěvnost z vyhledávačů.
Velká část SEO mágů tíhne k přeoptimalizaci důležitého elementu HTML – titulků (tzv. titles). Důvodem je chybné přesvědčení o tom, že čím více klíčových slov se bude v titulku vyskytovat, tím lépe pro optimalizaci pro vyhledávače. Obecně se má za to, že by se měl titulek skládat max. z 60 až 70 znaků, měl by být popisný, obsahovat rozumný počet klíčových slov a zároveň by měl uživatele „nutit“ ke kliknutí. Dále je možné zlepšit CTR přidáním názvu společnosti nebo webových stránek na konec titulku.
Tento element by měl obsahovat hlavní klíčová slova každé stránky, ale zároveň musí v rychlosti uživateli vysvětlit, co zhruba najde na konkrétní stránce. A opět by jej měl určitým způsobem „donutit“ kliknout na odkaz. Z naší zkušenosti víme, že nejvíce pomáhá, pokud se přidá do META-description tzv. call-to-action prvek (text vyzývající k provedení akce, např. Vyzkoušejte službu za akční cenu…). Jako poslední by měl být prvek dostatečně informační, ale ne tak, aby uživateli všechno ujasnil ještě před tím, než stránky navštíví.
Pro vyhledávač Google se META-description optimalizují podstatně lépe než je tomu u Seznam.cz, který bere META-description v potaz pouze v některých případech. Většinou si totiž vytváří svůj vlastní description.
Site Links jsou zpětné odkazy, které se objevují pod prvním výpisem ve výsledcích vyhledávání. Úkolem je pomoci návštěvníkům v lepší orientaci na webu a k přímé navigaci na cílové stránky (tzv. landing pages). Obvykle se zobrazují v případech, kdy uživatel zadá velmi relevantní dotaz ke konkrétní stránce a tuto zároveň vyhledávače považují jako věrohodnou. Vyhledávači Google lze pomoci site links identifikovat pomocí nástroje Google Webmaster Tools, kde lze přesně nadefinovat, jaké stránky jsou z hlediska webové architektury klíčové.
Účelem drobečkové navigace je pomoci návštěvníkovi webových stránek v lepší orientaci. Především se používá u stránek, které mají složitější strukturu (hlavní kategorie, sub kategorie…). Roboti vyhledávačů jsou schopni drobečkovou navigaci identifikovat a následně ji zobrazovat u vašich stránek ve výsledcích vyhledávání místo klasické URL. Jedná se o mikro úpravu, nicméně i ta pomůže částečně zlepšit CTR, neboť se výpis liší od ostatních, byť jen v malém detailu.
Díky této vlastnosti Googlu lze prohlížet náhledy jednotlivých stránek z výsledků vyhledávání, aniž byste museli konkrétní web navštívit. Bohužel Google neumí pořídit náhledy z Flashe, resp. umí, ale většinou vytvoří první screenshot, kde se zobrazuje pouze načítání stránky. Proto pokud uvažujete o maximální optimalizaci CTR z vyhledávání, měli byste využívat flashové prvky v omezeném rozsahu.
Zvyšování míry prokliku ve výsledcích vyhledávání je velmi důležité, neboť často vede ke zvýšení návštěvnosti z vyhledávačů, aniž bychom museli investovat dodatečné finanční prostředky nebo dělat výrazné zásahy do webových stránek. Nutno rovněž podotknout, že se jedná o dlouhodobý efekt, kterého můžeme docílit jednorázovými úpravami.