Česko je v počtu e-shopů na hlavu světovou velmocí, proto je vždy zajímavé sledovat roční zprávy Asociace pro elektronickou komerci (APEK), která každoročně hodnotí, jaká využívají provozovatelé technická řešení a jak jsou s nimi spokojení. A může vás celkem oprávněně překvapit, že s přehledem vedou individuální řešení, tedy e-shopy na míru.
Češi milují všechno levné, pověstní tím nejsou jen mezi sebou, ale i v cizině. Dvojnásob nás potom překvapí zmíněné statistiky APEKu. Kdo by řekl (i vzhledem k velmi vysokému počtu českých e-shopů a faktu, že řada lidí provozuje e-shopů několik), že budou zdaleka převažovat open source a jinak zdarma přístupné platformy, bude na omylu, neboť těm platí poslední příčka se 6 % na trhu.
U tak zvaných krabicových řešení, které nabízí řada známějších i méně známých internetových agentur, rozlišujeme variantu, kdy klient licenci kupuje, nebo kdy z ní platí měsíční pronájem. Druhý případ je o něco častější, ale ani tak spolu krabicová řešení nedosahují lépe, než na třetí příčku s cca 20 %.
Překvapením soutěže může být stříbrná medaile, která patří „inhouse“ řešením, tedy případům, kdy si provozovatel e-shopu vyvinul, tedy naprogramoval e-shop sám. Samozřejmě jen do okamžiku, než si člověk uvědomí, že v oblasti e-commerce do dnešních dnů převládají zejména mezi čtyřicátníky bývalí nebo stále činní programátoři, nebo alespoň pracovní skupinky, ve kterých někdo takový figuruje. V tomto segmentu bychom teoreticky mohli čekat ze současných cca 30 % pokles, ale nechme se překvapit.
Když se řekne individuálně a na míru, zpravidla si představíme dvě věci – možnost mít něco lépe, než ostatní, ale také za to patřičně zaplatit. Jak je možné, že Češi, kteří druhdy tolik slyší na peníze, dávají ve více než 33% případů přednost individuálně navrženým e-shopům?
Ze statistik APEK vyplývá, že cenové rozpětí mezi vlastním vývojem, spuštěním krabicového řešení a e-shopem na míru nemusí být tak dramatické. Vlastně se dá říci, že jsou si v nákladech všechna řešení opravdu blízká. Náklady na spuštění inhouse řešení zpravidla dosahují minimálně 50 000, což naprosto odpovídá minimálním nákladům na spuštění krabicového e-shopu, ke kterému si ovšem v případě pronájmu musíte připočítat i měsíční platbu licence.
Zakázková tvorba e-shopů potom zabírá široké rozmezí mezi 50 000 a 150 000+, přičemž obě krajní varianty mají společně v segmentu největší zastoupení.
Znovu se vraťme k opensource a jiným možnostem pořídit e-shop zcela zdarma. Provozovatel je ve všech případech zpravidla limitován nejen grafickým zpracováním, ale především zabudovanými funkcemi a možnostmi zasahovat do UX e-shopu tak, aby „nabídnul něco navíc“. Spolu s problematickou technickou podporou, která se v největší míře omezuje na diskusní fóra (kdo by platil živého operátora, když je řešení zdarma?) to bezplatná řešení odsouvá do pozadí, kde je využívají zpravidla jen specifičtí klienti nebo programátoři, schopní si ledacos opravit sami.
U krabicových řešení by měla být stěžejní výhoda rychlost nasazení, která opravdu podle statistik měla padnout do řádu dní až týdnů. Škoda, že statistiky APEKu neřeší více do hloubky, kolik agentur vydává prefabrikované e-shopy za individuální řešení, případně kde se spuštění protahuje i s reklamacemi na měsíce. Statistika, která pojednává spokojenost provozovatelů e-shopů s technickou podporou, pochybnosti víceméně rozpouští – provozovatelé jsou obecně spíš spokojení, na platformě jakoby nezáleželo.
Individuální řešení tedy vedou hlavně – pro svoji individualitu. Na internetu je konkurencí každý každému a zapadnout do průměru je prvním krokem do zapomnění. Vynikají naopak ti, kteří pochopí potřeba svých zákazníků o chloupek lépe, než ti ostatní – a nabídnou jim individuální přístup.
Řešení na míru znamená aktivní podíl na tvorbě wireframe, grafiky i funkcionalit. Máte vlastní představu, co dělají světoví e-commerce giganti špatně? Skvěle, potom je individuální e-shop přesně to, co potřebujete.
Česko je v počtu e-shopů na hlavu světovou velmocí, proto je vždy zajímavé sledovat roční zprávy Asociace pro elektronickou komerci (APEK), která každoročně hodnotí, jaká využívají provozovatelé technická řešení a jak jsou s nimi spokojení. A může vás celkem oprávněně překvapit, že s přehledem vedou individuální řešení, tedy e-shopy na míru.