Od okamžiku, kdy Google do hodnocení stránek zařadil veličinu Page Rank a začal počítat odkazy a jejich sílu, začalo se množství „SEO mágů“ snažit zmanipulovat toto hodnocení ve svůj prospěch. Po letech, kdy Google provozovatele těchto technik strašil víceméně verbálně, uvedl do provozu první funkční algoritmické síto s laškovným názvem Penguin. Psal se 24. duben 2012.
Od té doby se na českém internetu mísí panika a pocity beznaděje s pocity, že „nám se to stát nemůže“. Přední i méně viditelní SEO konzultanti přicházejí se svými radami, které jsou velice často stejně vágní, jako (tradičně) oficiální zdroje Google, a nezanedbatelná část lidí angažovaných v online marketingu zoufale hledá metody, jak znovu získat za málo peněz hodně muziky.
Pokud se ptáte takto, otevřeně se vlastně přihlašujete k tomu, že jste v minulosti v menší nebo větší míře využívali k získání vyššího provozu z vyhledávačů praktiky, které Google od samého začátku označoval za zakázané nebo problematické. Jenže – ruku na srdce – kdo je nepoužíval, když prokazatelně fungovaly?
Nebudeme si teď hrát na vševědy ale jedna věc je jasná. Google vždycky chtěl poskytovat co nejrelevantnější přirozené výsledky vyhledávání a na jejich efektivní manipulaci přitom vyrostl mimořádně výnosný byznys. Strojové registrace do tisíců internetových katalogů za pár peněz, nákup zpětných odkazů z domén s vysokým Page Rankem, aplikace automaticky spamující diskusní fóra a blogové komentáře nesmyslným textem s odkazy… to jsou některé z nejvýraznějších prohřešků proti kodexu správného webmastera, kvůli kterým algoritmus Penguin de facto vznikl. Moment, že jste nic z těchto hardcore technik nevyužívali? Správně, přesně kvůli Vám tento článek vzniknul.
Na prvním místě je potřeba si uvědomit, že Google nemá vůbec žádný zájem na tom, aby způsobil globální katastrofu. Podle dostupných statistik každá nová verze algoritmu Penguin postihuje něco mezi desetinami procenta až jednotkami procent výsledků v anglickém jazyce, dá se předpokládat, že v českém jazykovém prostředí to nebude výrazně více, spíš naopak. Google dělá všechno pro to, aby eliminoval zejména vliv těchto nejkřiklavějších případů manipulace Page Ranky a přirozenými výsledky. Případy, kdy provozovatelé českých webů a jejich konzultanti získávali problematické odkazy ručně a v malé míře, Google prakticky nezajímají.
Google na svých stránkách upozorňuje, že by provozovatelé webů neměli sledovat své výsledky pouze s myšlenkou na to, jak se vyhnout postihům algoritmem Penguin. Každý rok uvádí do provozu několik stovek dalších algoritmických vylepšení, které by v důsledku měly upřednostňovat weby s kvalitním obsahem a přirozeným odkazovým profilem, před těmi, které jedno nebo druhé tvořily pouze kvůli pozicím klíčových slov. Množství různých podezřelých signálů, které Váš web může algoritmu vyhledávače vysílat, je dnes opravdu široké. A to ani nemluvíme o tom, že se Vám na Google mohou pozice ztratit i bez algoritmické penalizace.
V tomto pohledu padá na všech stranách, i v oficiálních zdrojích Google, nejvíce naprosto obecných rad bez konkrétní hodnoty pro krátkodobou marketingovou strategii. Několik bodů ale přesto uvést lze, a nebude špatné se jich držet.
Poměr odkazů, které se tváří jako přirozené, a těch, které nesou stopy cílené optimalizace, je jednou z veličin, které začínají mít ve vyhledávači váhu. Pokud jste registrovaní v 10 internetových katalozích a někde na diskusním fóru máte 75 odkazů z podpisové patičky, nepanikařte. Google má v hledáčku podstatně větší ryby, než jste Vy. Doplňte svůj profil o odkazy, které budou k nerozeznání od takových, které uživatelé internetu tvoří spontánně.
Jedním z průvodních znaků nepřirozeného linkování je skokový nárůst počtu odkazů v krátkém čase. Obrňte se trpělivostí a udělejte z linkbuildingu dlouhodobou činnost na pár chvil denně.
Zapomeňte na poučky o ideální koncentraci klíčových slov a pište o své práci tak, aby to lidi bavilo číst, aby našli důležité informace a odpovědi na své otázky. Že je to práce na dlouhé večery a rychlý výsledek se nedostaví? Samozřejmě. Období, kdy v online prostoru šikovným létali do otevřených úst pečení opeřenci, je dávno pryč. A nebudeme říkat „bohužel“, protože se jedná o proces vedoucí skutečně ke zkvalitnění obsahu internetu. Že Vám příroda nenadělila to správné „střevo“ na psaní textů?
Někdo se vyzná v motorech nebo netkaných textiliích, jiný v parfémech nebo lécích a někdo třetí dokáže ke každému tématu ve spolupráci s odborníkem napsat poutavý text. Nepropadejte beznaději, když vedle svého oboru, obchodu, managementu a základů obchodního práva další řemeslo nezvládnete. Od toho jsou tu jiní, aby Vám pomáhali.