Již dlouhá léta se vedou diskuze na téma SEO nástrojů – jaké používat, kdy a proč. SEO nástrojů existuje celá řada, liší se co do funkce, rozsahu, pole působnosti nebo dostupnosti. Které SEO nástroje jsou skutečně užitečné?
Cílem používání SEO nástrojů je zisk nových relevantních dat, která je odpovědná osoba schopna transformovat do informací, které následně slouží pro podporu marketingových rozhodnutí, a tím i dosahování marketingových a strategických cílů organizace.
Jak vidno, používání SEO nástrojů není zaměřeno na dosahování lepších pozic, ale marketingových a strategických cílů. Samotná orientace na pozice nemusí být vždy efektivní. Zlepšování pozic samo o sobě nezaručí nárůst prodejů. Získaná data také sama o sobě nesnese modré z nebe. Nástroje jsou pouze prostředkem k získání údajů (dat), které je třeba přeměnit v informace.
Díky SEO nástrojům je konzultant schopen realizovat adekvátní kroky, které odpovídají současnému stavu (vlastní podnikání, web, konkurence,…). Finální kroky vycházející ze SEO nástrojů pak reprezentují doporučení na změny na webu nebo mimo něj, ať už jde o obsah, strukturu, způsob prezentace informací, interní prolinkování, technické SEO nebo návrhy na získávání návštěvnosti prostřednictvím odkazů (zmínek) z ostatních webů.
Online marketingový MacGyver od známého českého linkbuildera Filipa Podstavce. Velký pomocník pro začátečníky i zkušené marketéry – umí získávat hromadu užitečných dat pro:
https://www.marketingminer.com/cs
Nástroj je k dispozici zdarma v omezeném rozsahu.
Search Console (původně Google Webmaster Tools) je alfou a omegou všech SEO nástrojů. Search Console je nástroj od společnosti Google určený pro webmastery na detekci technických problémů, indexace webu, zjištění výkonnosti klíčových slov (kliknutí, zobrazení, CTR, pozice) nebo analýzu strukturovaných dat. Po propojení s Google Analytics jsou navíc údaje o klíčových slovech z Search Console spárovány s údaji s Google Analytics (k dispozici v Google Analytics).
Vývoj indexu Google pro konkrétní doménu (Search Console).
Díky Search Console můžete lépe analyzovat přístupy na web skrze různé vyhledávací fráze zadávané uživateli do vyhledávače Google, detekovat technické problémy na webu a další parametry technického rázu. Search Console je skvělým pomocníkem pro web maintenance.
Bohužel existuje zatím jen nástroj pro webmastery pro vyhledávač Google a nelze v blízké budoucnosti čekat, že bude podobný nástroj také pro Seznam. Jediné, co doposud u Seznamu existuje, jsou tyto 4 funkce pro webmastery.
Collabim je český SEO nástroj pro měření pozic klíčových slov pro libovolnou doménu. Z toho logicky vyplývá, že lze měřit jak vlastní web, tak i weby konkurenční. Kromě toho Collabim poskytuje nástroj na administraci linkbuildingu (evidence pořízených placených odkazů a rozpočtování linkbuildingu), prezentuje část údajů pro technické SEO (vývoj zaindexovaných stránek pro Google a Seznam v čase, rychlost načítání stránek, aj.), detekuje obsahově příbuzné weby nebo diskuzní fóra.
Rozložení pozic podle Collabimu.
Říká se, že jediným přesným a správným měřením pozic klíčových slov je měření přes Search Console (pro Google) a pro Seznam přímo v SERPu (hledání pozice stránky ve výsledcích vyhledávání). Přesto jsem toho názoru, že měření přes Collabim je víceméně přesné, a mimo to, je důležité sledovat vývoj pozic klíčových slov, od toho odvozovat změny v návštěvnosti (nebo naopak) a z toho nakonec deklarovat konkrétní nápravná opatření. A to Collabim servíruje na stříbrném podnose:
Collabim dobrý pomocník pro analýzu klíčových slov, strategii linkbuildingu (podpora vybraných frází a cílových URL), obsahovou strategii (identifikace webů s podobnou tematikou a inspirace v obsahu) nebo řízení linkbuildingu (kontrola umístěných odkazů a rozpočtování). Collabim je placený, alternativou na českém trhu je nástroj SEMOR.
Posledním nástrojem, který představím ve článku, je nástroj Ahrefs. Jak samotný název napovídá (složenina slov v kódu „a“ + „href“), jedná se o linkbuildingový nástroj. Ahrefs je výjimečný v tom, že dokáže sosat údaje o odkazovém profilu, a opět, o jakékoliv URL. Díky Ahrefs můžeme zjistit konkrétní weby, kde máme odkazy my nebo naše konkurence. A to není vše. Ahrefs umožňuje srovnávat odkazová portfolia různých webů, zjišťovat a upozorňovat na ztracené nebo nové odkazy, zjišťovat chybějící odkazy oproti jiným webům.
Výpis odkazujících domén v Ahrefs.com.
V kuloárech se neustále řeší, jestli je lepší Ahrefs nebo Majestic. Posuďte sami, ideálním, a ne zcela ekonomickým řešením, je používat nástroje oba pro maximalizaci údajů z odkazových portfolií.
Diskuze k Ahrefs vs. Majestic na SEOloger (www.facebook.com).
Alternativy k Ahrefs:
SEO nástroje jsou denním chlebem SEO konzultanta (alespoň pro mě :-). Jejich používání někdy přináší cenné informace, které by jinde nebyly k sehnání. SEO nástroje mohou ve finále ušetřit čas, stabilizovat a zvyšovat návštěvnost a konverze.
Článek demonstruje význam pouze několika základních SEO nástrojů. Používáte nějaké další a myslíte, že by mohly být užitečné i pro ostatní? Podělte se v komentářích o Vaši zkušenost.