Kvalitnější výstupy, perfekcionismus, přesnost a rychlost. Přestože jsou online marketingové agentury větví, kde jsou analýzy a měření úspěšnosti kampaní přesnější, požadavky na datově podložené výstupy a předpoklady se neustále stupňují. S rozvojem online marketingových nástrojů nezůstává pozadu ani Česká republika, nyní přichází s kůží na trh nástroje SERPO a Marketing Miner.
Oba nástroje jsou relativně mladé a v blízké budoucnosti je čekají neustálé změny a zlepšování. Změny vychází přímo na základě zkušeností používání české marketingové obce a každý má možnost ovlivnit přímo více či méně další směřování služeb těchto nástrojů. Sami provozovatelé přijímají zpětnou vazbu a zvažují každou připomínku. To bereme za velké plus. U zahraničních nástrojů nemá naše slovo takovou váhu, a navíc, nástroje mají často své mouchy, z hlediska aplikace funkcí na český internet. V tomto ohledu se máme na co těšit.
Online marketingové nástroje mají na českém trhu konečně své zástupce. Dobře známý Collabim funguje již řadu let, Sklik nám zase pomáhá s návrhem klíčových slov (i přes své nedostatky je hodnotným zdroje dat pro longtail a specifika pro český trh). V dalších oblastech (analýzy klíčových slov, nástroje pro webmastery, technické SEO, aj.) nám nezbývá nic jiného než sáhnout po službách zahraničních stálic, jako je MajesticSEO, Ahrefs, Sreaming Frog nebo například nástroj s mystickým až snad seriálovým názvem Xenu. Na speciální požadavky je pak třeba sáhnout po šikovném programátorovi a vytvořit si vlastní skripty.
První testovaný nástroj SERPO, jak už sám název napovídá, slouží k dolování a částečné interpretaci dat ze SERP (search engine result page – výsledky vyhledávání). Užijí jej jak SEO tak PPC konzultanti pro průběžná a strategická rozhodnutí. SERPO se zaměřuje primárně na „špehování“ konkurence, co se textových dat týče – jaké texty používá ve svých kampaních a inzerátech (PPC), jaká klíčová slova používá na webu (a my nikoliv). Výčet funkcí a předností není ve svém výsledku nikterak rozsáhlý, nicméně poskytuje takové vizualizace a data, která bychom manuálně pořídili jen těžko.
SERPO výstupy odpovídají e-shopu s elektronikou CZC.cz.
SERPO vnímáme jako užitečný nástroj pro prezentaci vstupních analýz. Nástroj je šikovným pomocníkem pro vizualizaci do tendrů, získání nadhledu nad současným stavem a pomůckou pro jeho interpretaci. K získaným datům je nutné přistupovat s rezervou a brát v potaz další souvislosti. Díky SERPO můžeme relativně snadno monitorovat kroky konkurence a realizovat taková opatření, která nám mohou pomoci v zejména v získávání dodatečné návštěvnosti a snižování nákladů na rozpočty v PPC.
Funkce
Přidaná hodnota pro PPC
Přidaná hodnota pro SEO
Nabízené tarify
Marketing Miner je analytický nástroj pro online marketéry, který obsluhuje více podoblastí na jednom místě. Data-miningový nástroj pro MacGyvery, jak jej nazývá sám zakladatel projektu Filip Podstavec, je užitečným pomocníkem jak pro operativu, tak i formaci strategie v online marketingovém prostředí. Marketing minerem získáváme data pro:
Kromě velmi aktivní podpory týmu Marketing Miner je k dispozici také akademie MM, kde jsou zdarma k pročtení potřebné tutoriály, jak pracovat s nástrojem, kdy jej používat a na co, a jak nakládat s pořízenými daty. Pro zapálené analytiky doporučujeme Open Refine, nástroj velmi podobný tabulkovému procesoru MS Excel, který však má i své další výhody (dostupnost předchozích verzí, snadnější práce s velkými soubory dat, nástroje pro interpretaci a automatizaci). K Open Refine doporučujeme také školení na Open Refine.
Ukázky několika výstupů z nástroje Marketing Miner (kompletní báze pod sekcí "Tutoriály" -> https://www.marketingminer.com/cs/academy)
Tab. 1 Datová analýza pro PPC
Tab. 2 Monitoring médií
Tab. 3 Analýza produktů pro zbožové vyhledávače
Marketing Miner je velmi užitečným nástrojem pro online marketéry, kteří to s analyzováním dat myslí vážně a pomýšlí na dosahování lepších, ne-li excelentních výsledků z vlastního výkonnostního potenciálu. Představuje možnost získávání užitečných dat pro následná strategická a taktická rozhodnutí. Ocení jej zejména ti, kteří chtějí mít data na jednom místě, nemají možnost vytvořit si vlastní skripty nebo příkazy do scrapovacích programů. V některých podoblastech je možné využít také alternativní nástroje. Marketing Miner je potřeba vnímat pouze jako prostředek usnadnění přístupu k potřebným datům. Cílové informace a interpretaci dat pak musí zajistit erudovaný marketér nebo analytik. Předpokladem užitečnosti výstupu dat pak samozřejmě je akceschopnost klienta a ochota investovat další prostředky do rozvoje webu.
Funkce
Přidaná hodnota pro PPC
Přidaná hodnota pro SEO
Nabízené tarify
Zaujaly vás možnosti získávání dat o vašem byznyse a konkurenci? Zažádejte si o konzultaci a společně probereme, jak tyto nástroje mohou pomoci právě vám.