S chybou typu 404 (tzv. čtyřistačtverka) se uživatelé internetu setkávají zcela běžně. Znáte to: plni nadšení a nadějí kliknete někde na odkaz, začne se načítat stránka a… nic. Stránka nebyla nalezena. Můžete mít jednostránkový web a stejně se vám bez problémů stane, že budou návštěvníci k vám na web chodit na stránku s kódem 404. Čtěte dále a dozvíte se, jaké jsou příčiny vzniku chybových stránek, jak udělat vše pro to, abyste jim předcházeli, a jak si stránku s kódem 404 přizpůsobit tak, abyste minimalizovali situaci, kdy uživatel stránku okamžitě zavře a jde raději jinam.
V první řadě je třeba napsat, že „čtyřistačtverka“ není ve skutečnosti stránka, ale číslo HTTP protokolu. Chybový protokol 404 je jen jedním z mnoha, se kterým se lze na webu setkat, nicméně patří k těm nejběžnějším. Abych to nekomplikoval, budu se dále zabývat pouze protokolem 404.
Princip „fungování“ stránky kódu 404 je jednoduchý:
Existují dvě nejčastější příčiny vzniku stránky kódu 404:
Co se týče prvního případu: některé CMS systémy vybírají název URL adresy podle názvu stránky (v případě e-shopů to je název produktu), který zadáte v administračním rozhraní. Pokud se později rozhodnete stránku či produkt z jakéhokoli důvodu přejmenovat, je možné, že se s ním přejmenuje i adresa URL. Novější verze nejčastěji používaných CMS to už nedělají, nicméně nikdy není od věci to zkontrolovat.
Důvody překlepu v URL adrese bývají prosté: adresu někdo opisoval ručně a udělal v tom chybu (např. www.sobanet.cz), adresa obsahuje na začátku nebo konci znak navíc nebo naopak znak postrádá (typicky např. ww.sovanet.cz nebo www.sovanet.cz/) – závorka nebo další interpunkční znaménka na konci adresy bývají častou příčinou zobrazení stránky s kódem 404!).
Před lety některé weby řešily chybové stránky tzv. soft 404, což je univerzální přesměrování všech uživatelů na domovskou stránku na místo zobrazení stránky kódu 404. Jelikož je takové řešení matoucí pro uživatele, Google už před lety označil takové řešení za nepatřičné. Problém je tedy třeba vyřešit jinak: nalezením chybových stránek a jejich likvidací.
Když hovořím o „nalezení chyby 404“ na vašem webu, mám tím na mysli nalezení odkazu na stránku webu, která už není funkční. Jak ty chyby naleznete? Použít můžete některé z těchto nástrojů:
Vedle zmíněných nástrojů existuje celá řada online nástrojů i desktopových aplikací, které vám pomohou chyby na vašem webu nalézt. Vystačit byste si ale bohatě měli s výše zmíněnými.
Máte seznam všech chybových stránek? Výborně, nakopírujte si je do excelové tabulky. Ke každé nefunkční stránce zkuste přiřadit odpovídající fungující stránku, na kterou později vytvoříte přesměrování a uživatelům tak bude zobrazena stránka, na kterou měli namířeno. Je možné, že brzy zjistíte, že ne každá nefunkční stránka má svůj funkční ekvivalent na současném webu. Důvod je prostý: jedná se o smazanou stránku (nejčastěji produkt), která už pro vás nebyla aktuální. Co s tím? Názorů je více než SEO konzultantů a jednoznačnou odpověď nečekejte. I když je nutné postupovat případ od případu, držte se několika zásad:
Takový Cyrus Shepard radí, že jestliže máte na webu nefunkční stránku s velmi nízkým traffikem, která už pro vás není relevantní, není problém ji vůbec nepřesměrovávat. Ostatně součástí přirozeného portfolia zpětných odkazů jsou odkazy všeho typu, proč ne pár zastaralých nefunkčních odkazů?
Takže zpět k vaší excelové tabulce. Díky výše zmíněným odstavcům jste už rozhodli, které odkazy kam přesměrovat. Nyní je potřeba přistoupit k samotné realizaci: v lepším případě máte webmastera, který se vám stará o web. V tom horším to zbude na vás. A jelikož existuje více způsobů, jak to provést a zároveň už všechny byly popsány lépe, než bych to svedl já, přečtěte si o tom raději jinde.
Na závěr nezapomeňte zkontrolovat, zda bylo přesměrování provedeno dobře. Použít můžete např. Redirect Detective, který je dostupný online. Pro uživatele Google Chrome doporučuji doplněk do prohlížeče Redirect Path, který je schopen ihned identifikovat typ přesměrování.
Jak na vás působí standardní chyba 404? V lepším případě nijak. Personalizovaná stránka s kódem 404 patří už ke standardům každého slušného webu. Klíčové zásady pro stránky s chybou 404 shrnuje ve své nápovědě i Google, který ve zkratce doporučuje následující:
Jak může taková personalizovaná stránka vypadat? Pojďme si to ukázat na webech mobilních operátorů v České republice:
U stránky s chybou 404 se kreativitě meze nekladou, zbytečně to ale nepřehánějte. Možná byste to neřekli, ale stránky s kódem 404 lze využít i k marketingovým účelům. Uvedu dva příklady:
Pokud vás kreativní zpracování „čtyřistačtverek“ zaujalo, můžete se podívat na článek Jackieho Roye, který jich ve svém článku vyjmenovává mnohem více.