Na konci října vyšla čtvrtá verze Google Analytics. Nově se zaměřuje na události, umožňuje integraci ještě více zdrojů dat a celkově přináší velkou spoustu nových možností. Měli byste si tuto službu také založit? A jak na to?
Google Analytics 4 (původně Google Analytics app+web) je analytický nástroj od společnosti Google, který 14. 10. 2020 vyšel z beta testování po zhruba roce od jeho vzniku. Nyní je přístupný pro všechny stávající i nové uživatele Google Analytics. Jedná se o úplně nový systém, který funguje na jiných principech než Universal analytics (Google Analytics 3), které všichni dobře známe.
S postupem času Google Analytics 4 nahradí současné Universal Analytics. Bude to sice ještě chvíli trvat, ale čím dříve se s novou platformou seznámíte, tím lépe.
Společnost Google jako první počítala původní analytiku Urchin, kterou koupila. Druhé v pořadí bylo Classic Analytics, a třetí aktuálně nejrozšířenější Universal Analytics. Analytika App+Web, jak se Google Analytics 4 v beta verzi nazývalo, je tak v pořadí čtvrté.
Jedním z důvodů je příchod GDPR a změny nároků na sběr dat. Čím dál více se mění i samotné prohlížeče a uživatelé chtějí víc a víc chránit svoje data, pracují se službami jako AdBlock a podobně. A Google Analytics se přizpůsobilo.
Google Analytics 4 se zaměřuje na události (oproti Universal Analytics, které se zaměřovaly na jednotlivé návštěvy). Událostí rozumíme jakoukoli činnost, ktrou uživatel nebo služba v určitý čas provedou v rámci relevantního kontextu. Když například návštěvníci zhlédnou určitou stránku, započítá se událost zhlédnutí stránky. Kliknou na odkaz, započítá se událost kliknutí na odkaz. Počítá se také, pokud otevřou e-mail nebo změní kanál na Smart TV — vlastně téměř cokoli, co souvisí s digitálním světem. Zaměření na události je skvělé, protože marketéry zajímají samotní uživatelé, ne návštěvy, ze kterých nezjistíme, kdo udělal co. A vše, co nové Analytics změří, je událost. Díky tomu je možné data jednodušeji a správněji interpretovat.
U UA zaměřeného na návštěvy totiž vznikají velké komplikace, pokud některá data chybí. A k tomu dochází takřka pořád. Nový přístup Google Analytics 4 ale tento problém minimalizuje díky vážení dat, imputaci a dalším operacím. To vše bez ohrožení soukromí uživatelů a s respektem jejich datům. Uživatelé se tak o bezpečnost svých dat bát nemusí a Vy budete moci jednoduše analyzovat jejich chování.
Google Analytics 4 je vytvořené pro mobile first éru. Dříve se Google Analytics zaměřovalo na desktopové uživatele, nyní do popředí vstupují uživatelé mobilních zařízení. Cílem totiž bylo propojit svět webových stránek a mobilních aplikací. K čemu je to dobré? Budeme schopni více porozumět chování našich uživatelů napříč různými platformami. Pro propojení napříč zařízeními využívají nové Analytics již zaběhnuté User-ID nebo automatizované Signály Google. V čem je tedy rozdíl? Google Analytics 4 tyto propojovače používá podstatně víc, data jsou tak více kompletní a dávají větší smysl.
Budou nám některé metriky díky změně přístupu chybět? Většina metrik vycházejících z návštěv jde nastavit. Výjimkou je míra okamžitého opuštění. Celkově však není nutné zoufat, protože metrika byla zavádějící. Místo toho lze v novém Google Analytics používat metriky zapojení jako engaged session, engagement rate, engaged sessions per user a engaged time. Ty nám ukazují, jestli člověk aktivně interagoval se stránkou, udělal konverzi nebo spustil alespoň dvě události na stránce. Míře okamžitého opuštění je nejpodobnější engagement rate, s tím rozdílem, že lépe funguje tak, jak bychom čekali.
Nová verze Google Analytics také všem umožní přístup k základním datům Google Big Query. Tato služba byla dříve přístupná pouze pro placené Google Analytics 360. Skrze Big Query budete mít možnost mimořádně rychle analyzovat velké množství dat a nahrávat sem i data vlastní (napříkald z offline prodejů). Díky tomu lze plně využívat výhody strojového učení nebo data miningu a zapojit do analytiky i jiné systémy než Google Analytics. Budete tak moci lépe porozumět trasám Vašich návštěvníků (customer journeys) a Google Analytics 4 se bude rozvíjet společně s Vaší firmou.
S postupem času bude Google Analytics 4 dostávat neustále nové funkce. Spousta zásadních změn je naplánovaná už do konce roku 2021. Google plánuje napojit na GA4 co nejvíce reklamních systémů (YouTube a podobně).
Ano, ale nezanevřete na Universal Analytics. Různé zdroje společně se společností Google doporučují souběžný provoz Universal Analytics a Google Analytics 4, abyste v době, kdy se bude plošně přecházet na novou verzi, měli nasbíraných již dostatek dat. Kdy to však bude, zatím nikdo kromě společnosti Google neví.
Souběžné měření Google Analytics 4 a Universal Analytics nebude zpomalovat Váš web. Pokud budete chtít začít reportovat data z nových Analytics, je již možné k tomu využít propojovač v Google Data Studiu.
V Universal Analytics v sekci Správce (vlevo dole) klikneme ve sloupci Služba na Upgradovat na GA4. Následně vybereme buď tlačítko Začínáme v části Potřebuji vytvořit novou službu Google Analytics 4, pokud ještě nemáte založené GA4. V příapdě, že GA4 již založené máte, klikněte na Připojit služby pod Chci se připojit ke stávající službě Google Analytics 4.
Vyskočí rámeček Vytvoření nové služby Google Analytics 4. Pokud máte otagovány všechny stránky Vašeho webu přes gtag.js, bude možné vybrat možnost „Povolení sběru dat s použitím vašich existujících značek“. Postup přidání značky gtag.js je popsán zde. Pokud používáte starší značku (například analytics.js), je potřeba na všechny stránky vložit novou značku gtag.js, aby měření v novém Analytics fungovalo.
Pro správnou instalaci značek použijte v Asistentovi nastavení možnost Instalaci značky v sekci Sbírka v Google Tag Manageru. V Google Analytics vytvořte konfigurační značku: ve Výběr typu značky zvolte možnost Google Analytics: konfigurace GA4. Budete potřebovat ID Služby, které najdete v sekci Správce (použijte ID služby, v níž máte aktivní Google Analytics 4 ve tvaru "G-ČísloSlužby"). Značku uložte a v pracovním prostoru klikněte Odeslat, Publikovat a Pokračovat.
Kam dál?