Vyhledávač Bing najdete dnes mezi zdroji návštěvnosti vlastních stránek někde na úplném chvostě, kde se dělí poslední jednotky procent provozu. Přesto se o něm neustále mluví a píše a na českém trhu nám tak vzniká paradox, kdy na počet vyhledávání Bing dostává asi nejvyšší poměr novinových článků.
S vyhledávačem Bing se v historii internetu setkáváme už pěknou řádku let. V minulosti se totiž jmenoval Live Search, Microsoft Live Search a MSN Search. Jak názvy napovídají, jedná se o produkt společnosti Microsoft a jak napovídá čtyřnásobná změna názvu, plány na dobytí světa internetového vyhledávání se stále míjejí účinkem, jedno jakou Microsoft zkouší strategii. Bude to tak ale pořád?
Podíl vyhledávače Bing na americkém trhu se léta pohyboval někde nad deseti, patnácti procenty, když manažer Stefan Weitz z Microsoftu v listopadu 2014 konečně otevřeně přiznal, že v otevřeném souboji o hegemonii na poli desktopového vyhledávání nemá proti Google šanci. Nová strategie, kterou při tomto prohlášení uvedl do života, následně Bingu skutečně pomáhá zvyšovat podíl na trhu (v USA aktuálně lehce přes 20 % veškerého vyhledávání), ale zároveň může způsobit společnosti Microsoft dalekosáhlé škody. V čem?
Microsoft se rozhodl naplno zaměřit na integraci vyhledávače Bing do dalších aplikací a zařízení, místo toho, aby válčil s Googlem na hlavním bojišti desktopového vyhledávání. Integrovaný a tudíž neodstranitelný dostáváme Bing v telefonech a tabletech s Windows Phone a se službou Office 365. Sice se tak skutečně zvyšuje jeho podíl v přirozených výsledcích vyhledávání (jak je vidět i na českých webech), ale zároveň se zvyšuje tlak uživatelů microsoftích zařízení. Bing prostě český internet neumí a vrací nerelevantní výsledky.
Jako blesk z čistého nebe zní zpráva z konce loňského léta, že by Apple ve svých zařízeních měl vyměnit defaultní Google právě za Bing. Od té doby obsadil Bing aplikaci Siri, Spotlight a nyní se vážně hovoří o tom, že bude defaultně zabudován do Safari. To zní pro Microsoft jako úsvit nové éry. Spojení s vyhledávačem své nejbližší konkurence Google Applu příliš nevonělo a přechod na Bing pro něj může být zajímavý, ovšem zdá se, že jen v Americe.
Naprosto v rozporu s plány na sjednocení operačních systémů desktopu a mobilních zařízení a snad i v rozporu s naznačenou cestou vybudování stabilní platformy s integrovaným vyhledávačem Bing je ovšem další šokující spekulace, že se Microsoft rozhoduje přejít z Windows Mobile rovnou na Android. Trval by v tomto případě na pevném zabudování vyhledávače Bing do svých zařízení?
Díky prodejům tabletů Surface a dalších zařízení s integrovaným Bingem opticky poskočilo procento, které Bing přivádí na naše weby. Prozatím se ale česká společnost k Bingu staví velmi chladně a to se projevuje i v negativních recenzích právě na nové tablety a mobily s operačním systémem Microsoftu. Nemůže se tak stát, že by plán rozšířit Bing mezi uživatele jeho integrací do zařízení vedl k poklesu zájmu o zařízení jako taková? Já myslím, že se to už děje.
V oblasti marketingu ve vyhledávačích nás ještě dlouho Bing nebude zajímat, tedy pokud skutečně masivně nezačne útočit z iPhonů, které mají na českém trhu velmi slušný podíl. Smělých plánů a konstatování neúspěchu jsme už z dílny Microsoftu v oblasti vyhledávačů slyšeli dost. Jak to dopadne tentokrát? Uvidíme, ale s nějvětší pravděpodobností dvojvládí Google a Seznamu zezadu Bing neohrozí.