Jak už nejspíš všichni majitelé e-commerce webů ví, tak vývoj stránek nekončí tím, že se spustí do ostrého provozu. Vlastnit web, a právě hlavně ten z oblasti e-commerce, znamená, že podstatnou část svého času budete muset věnovat jeho vývoji po celou dobu jeho životnosti. Pokud totiž svůj prodejní kanál nebudete sledovat a vyvíjet, tak vám postupně pod rukama zestárne, přestane vyhovovat cílové skupině, která vás začne opouštět a Váš prodej tím samozřejmě poklesne...
Na to abychom mohli web udržovat s dobou a hlavně s uživateli, musíme naše návštěvníky neustále pozorovat, jak vlastně stránky prohlížejí, jaký volí postup při nakupování, po čem se dívají, kde klikají, kde se ztrácejí, kolik času na stránkách tráví atd., atd.
Na pozorování těchto aktivit najdete na internetu mraky služeb. Jako například mYx (clickrate mapy), Optimizely (nástroj pro A/B testování) nebo HotJar (sledování pohybu myši).
My se však v tomto článku zaměříme pouze na český nástroj mYx, který měří klikání myší na webu a zezachycených dat tvoří tzv. clickrate mapy.
Již zmíněný nástroj mYx jsme nasadili na webu mun-go.cz. Jelikož Mun-go je nově spuštěný starup na rozvoz polévek s atypickou nabídkou a objednávkovým formulářem, nikdo nemohl vědět, jak se uživatelé budou na webu chovat. I když je web jednoduché onepage řešení našli jsme ve výsledcích zajímavé podněty ke zlepšení.
Snímek webu www.mun-go.cz | Testování nástrojem mYx - výsledky v heatmapě |
Jen pro vysvětlení pro toho, kdo ještě neviděl clickrate mapu v podobě heatmapy. Čím teplejší barva (červenější), tím vícekrát se na tomto bodě klikalo myší. Naopak, kde je nepatrná tečka v začínající modré barvě, tam se jedná o jedno nebo minimum kliknutí v porovnání s ostatními.
Toto byla malá ukázka, jak lze jednoduše otestovat web a přijít nejen na drobné chyby v designu stránek, ale také na zásadní bloky, díky kterým uživatelé mohou opustit rázem web.
V příštím článku se můžete těšit na drobnou recenzi Optimizely, nástroje pro A/B testování a nebo HotJar, který dokáže zachytit pohyb myši po stránce, a který si můžeme později přehrát.