Politický marketing v sociální premiéře

Je dobojováno. Naše e-mailové i poštovní schránky si oddechly od náporu předvolební agitace. První přímé volby českého prezidenta byly historicky prvními volbami, v nichž volební týmy kandidátů zvolily sociální sítě za regulérní bojiště. Přinášíme malé ohlédnutí za tím, co týmy nejsilnějších kandidátů svými aktivitami na sociálních sítích sledovaly v různých fázích předvolební kampaně – je to zajímavá lekce politického a sociálního marketingu, zároveň také poučná ukázka jeho limitů.

1. kolo: urozený punker mobilizuje

Volební tým Karla Schwarzenberka pod taktovkou Marka Vocela si moc dobře uvědomil, že proti tak silnému protihráči, jakým je Miloš Zeman, je potřeba mobilizovat mladší ročníky, které zpravidla ve volební účasti neexcelují. Pro starší generaci, navyklou volební disciplíně a zároveň otrávenou aktuální politickou situací, byl Miloš Zeman mnohem přijatelnější volbou. Z Facebookem uváděných 3,5 milionu uživatelů Facebooku je velká část mladší 35 let, volební tým vsadil právě na ně.

Hned na začátku kampaně byla založena Facebook Page Karla Schwarzenberga a následně události, prostřednictvím kterých se jednotliví uživatelé hlásili k účasti ve volbách a podpoře svého kandidáta. Kanál Volimkarla se zaplnil videi všeobecně respektovaných osobností, které se aktivně přihlásily k podpoře Karla Schwarzenberga. Oběma týmům se podařilo mistrně maskovat nedostatky kandidátů, už v této fázi však nad Schwarzenbergem, politikem s vizí, začal vládnout Schwarzenberg jako symbol alternativy.

Vítěz pitomcům navzdory

O to překvapivější byl úspěch Miloše Zemana, který přitom ve velkém sklízel hrozny hněvu svých vztahů s novináři. Česká většinová tištěná i online média neskrývaně podporovala knížete Karla, snad nejsledovanějším videem internetu se stal dokument „Vládneme, nerušit“ (300 tisíc zhlédnutí) o devastačním vlivu opoziční smlouvy na českou politickou scénu. Po oznámení výsledků druhého kola však měli autoři Schwarzenbergovy kampaně ne přeřadit na vyšší rychlost na internetu, ale spíš vyrazit v jiném autě jiným směrem.

2. kolo: plácání po zádech v sociální hospodě

V druhém kole se volební tým Karla Schwarzenberga opřel do sociálních sítí ještě víc, přibyla sexy placka na profilovou fotku, událost Volím Karla s impozantním počtem přes půl milionu účastníků, přibyly videa, něco zábavy na YouTube. Do sociální hospody přibyli noví štamgasti. Karel je prostě „cool“. No schválně, troufli byste si mezi známými říct, že nevolíte Karla?

Miloš Zeman přidal na svůj facebookový profil aplikaci „Sdělte, že volíte Zemana“, zkopíroval placku, nastavil Facebook Ads, párkrát pípnul na Twitteru a nechal internet internetem. Zatímco hospoda popíjela a stratégové spokojeně studovali reporty z Facebooku, zkušený politický matador Zeman ovládl televizní debaty. Ta poslední, na ČT, dosáhla sledovanosti přes 1,5 milionu diváků.

Možná si pustili televizi i štamgasti v Karlově hospodě, i když normálně jí většina z nich možná pohrdá. Každopádně obrazovky svítily v obývácích od Liberce do Budějovic, od Aše ke Zlínu. A Zeman dal divákům to, co chtějí – obsah a svou typickou sebejistotu. Karlova bezprostřednost a ironie vlastních slabostí přestaly bavit – Zeman si ukrojil významný díl z odhadovaného počtu 4 milionů voličů, kteří existují mimo Facebook.

Den D: knížecí kocovina, asociální vítěz

Šlo do tuhého: nervozita vrcholila, aktivita Schwarzenbergových příznivců připomíná příslovečné dobývání se do otevřených dveří. Krátce po uzavření volebních místností začíná být jasno – nůžky se pozvolna rozvírají a zastaví se na 10 % rozdílu ve prospěch Miloše Zemana.

Diagnóza neúspěchu

Mobilizace mladých patří určitě k úspěchu první vlny kampaně Karla Schwarzenberga, bohužel nad dodáním konkrétního sdělení a přesvědčení o kvalifikaci na prezidenta zvítězila motivace volit Ne-Zemana. Nadšení pro Karla tak neopustilo – jakkoli velkou a dobře vybudovanou – komunitu a nechalo za dveřmi lokálu 6 milionů voličů, kteří chtěli slyšet víc.

Mimochodem, zkusili jste hledat Miloše Zemana na www.miloszeman.cz?

Zajímá Vás, jak mohou pomoci sociální sítě ve vašem podnikání? Jak komunikovat na Facebooku, jak pracovat s cílovou skupinou, jak se vyrovnat s negativními příspěvky a otočit je ve vlastní prospěch? Přihlaste se na odborné školení z oblasti marketingu na sociálních sítích.

 

Infografika

Pobavilo nás

Rychlé odkazy

Autor: Tým SOVA NET, 5. 2. 2013

Potřebujete poradit? Kontaktujte nás

Your name *
Odesláním formuláře přijímáte naše Zásady zpracování osobních údajů.
Děkujeme za vyplnění formuláře.Odeslání formuláře se nezdařilo.