Spravujete/Chcete spravovat PPC reklamy? Není to vždy tak snadné, jak se mnohdy dočteme z nápovědy PPC systémů. Přečtěte si, bez jakých schopností se ve světě online reklamy neobejdete.
Průměrně 170 z nás zadá měsíčně do Googlu výraz „ppc specialista“, Seznam hovoří dokonce o 441 lidech za stejné období. A i když víme, že nemůžeme tyto statistiky vyhledávacích dotazů brát vždy doslova a je třeba k nim přistupovat s velkou rezervou, je nesporné, že tento post budí zájem veřejnosti stále častěji. Přečtete si tedy náš pohled na tohoto „kouzelníka ve světě online reklamy“.
Bez analytického myšlení je PPC specialista naprosto ztracený. Denně nahlíží do analytických nástrojů webu (jako je například Google Analytics) a monitoruje/vyhodnocuje stav kampaní, na jehož základě činí svá další rozhodnutí. Hledá problémy, odhaluje jejich příčiny a odhaduje možné následky. Zkrátka ať už se děje cokoli, měl by být schopen říci, proč tomu tak je a co se s tím dá dělat. Neustále sbírá informace, vyvozuje z nich závěry a následně si je ověřuje testováním.
Schopný PPCčkař vám při rozhodování o investicích do online reklamy vždy poradí – nejprve provede důkladnou analýzu (webu, produktů určených k propagaci, konkurence, klíčových slabých a silných stránek apod.) a rozhodne o tom, zda má PPC reklama vůbec nějaký potenciál. Dále vám na základě požadovaných cílů kampaní navrhne PPC strategii (která bude v souladu s vaší firemní marketingovou strategií) a doporučí ideální rozpočet. Po spuštění kampaní vás bude průběžně informovat o jejich výsledcích. Pružně zareaguje, pokud se realita liší od očekávání, poskytne vám odůvodnění, a případně navrhne nutnou změnu.
I když je PPC reklama zábavná a možnosti jejího využití široké, PPC specialista si nemůže dovolit ten „luxus“ vyzkoušet bezhlavě úplně vše. Musí myslet nejen na finanční limity, ale především také na ziskovost. Pravidelně zvažuje svá rozhodnutí: kam investovat, v jaké výši investovat, a zda se to celé vůbec vyplatí. Rysy jeho povolání jsou v tomto ohledu obdobné s vedoucím pracovníkem finančního oddělení – má komplexní odpovědnost za finance, vytváří plány a rozpočty, hodnotí rizikovost a ziskovost projektu.
Používáte spíše pravou či levou hemisféru? PPCčkař nemá na výběr – do jeho práce spadá kreativita naprosto stejným dílem jako logika s analytikou. Vymýšlí poutavé texty reklam, navrhuje design bannerů a přemýšlí nad „neotřelými“ strategiemi. Musí být schopen empatie (aby se dokázal vžít do pocitů zákazníků), nesmí mu chybět představivost (pro tvorbu různých variant sdělení reklamy) a schopnost zachytit a předat emoce.
Dovedete si představit něco horšího, než reklamní text plný chyb? Pokud se nejedná o vaši strategii, jak si získat pozornost (což mimochodem velmi dobře funguje i v případě, že původně nešlo o záměr), můžete tak snadno pozbýt důvěryhodnosti a „statusu“ u svých zákazníků. PPC specialista by měl být schopen nejen napsat text v souladu s pravidly českého pravopisu, ale zároveň přizpůsobit jazyk cílové skupině svých reklam. Kromě „hrubek“ si totiž vždy musíte dát pozor na komunikační styl, jazykové prostředky, či způsob oslovení (tykání/vykání) publika.
Zaujal vás tento článek a chcete vědět o práci PPC specialisty (a možnostech „Pay Per Clickové“ reklamy) více? Přihlaste se na naše školení, které proběhne už 25. února!