Pojem affiliate marketing se šíří internetem rychlostí blesku, a tak jste si možná i vy položili otázku, o co se jedná. Pokud se toužíte o tomto způsobu marketingu dozvědět co nejvíce informací, nastražte uši (nebo spíše zaostřete oči) a pojďte se společně s námi podívat, o co vlastně kráčí.
Tento anglický pojem se mezi námi vyskytuje už dlouhou řádku let, ale stále se rozšiřuje a zdokonaluje. Představuje výkonnostní formu marketingu založenou na partnerství. K affiliate marketingu potřebujete dva aktéry – inzerenta a partnera. Představme si to prakticky: inzerent si například přeje zvýšit konverze na svém e-shopu. K tomu mu pomůže právě partner, který umístěním prokliku na svém webu navede návštěvníka k požadované akci, za což může dostat provizi z nákupu.
Existují dva nejčastější způsoby, jak se do toho pustit.
Prvním z nich je již existující affiliate síť. Ta zprostředkovává investorům partnery, kteří propagují vaše služby. Co se týče provize, část půjde samotné síti a část vybranému partnerovi. Většinou se budete pohybovat kolem 15 % z hodnoty objednávky. V tomto případě musíte zvážit pouze to, jestli vám nevadí, že odvádíte provizi jak partnerovi, tak síti. Nicméně fakt, že se za vás síť o vše postará, je velmi lákavý. Mezi známé sítě patří eHUB, eSpolupráce, Affiliate by Convesant nebo Dognet.cz. Všechny sítě nabízí možnost se jednoduše zapojit – ať už jako inzerent, tak partner. Jestli tedy máte zájem s affiliate marketingem začít, vyberte si síť a pusťte se do toho.
Pokud si na to troufáte, můžete se pustit po druhé trase – vše si dělat sami. Dosáhnete toho prostřednictvím provizního softwaru. K tomu ovšem potřebujete program, který dokáže skloubit spoustu funkcí dohromady, od spojení se s partnerem až k vyhodnocování úspěšnosti. U této varianty tedy platíte provizi pouze partnerovi, ale musíte se o svůj program sami starat nebo si někoho najmout. Nejznámějším programem je affilbox.cz. Pokud se pustíte po strmé cestě soběstačnosti, budete si muset shánět partnery sami – nejlepší v tom případě bude, pokud se pokusíte budoucí partnery najít na webech, které odpovídají zaměřením vašemu podnikání; zaregistrujete se do nějakého z affiliate katalogů nebo oslovíte své zákazníky. Zkrátka o sobě dejte vědět na těch správných místech.
Na to, zda se vám affiliate marketing vyplatí, přijdete pomocí jednoduchého výpočtu. Vyberte si preferovanou variantu, se kterou chcete svůj affiliate marketing rozjet a odečtěte si výdaje. Marži pro partnera a pro případnou affiliate síť, poplatek za měřící software… zkrátka všechno, co byste museli zaplatit. Stále vyděláváte? Výborně, potom se můžete do affiliate marketingu rovnou vrhnout! Jediné, na co nesmíte zapomenout, je získat ty správné partnery. Vždy myslete na to, co prodáváte: má k dané věci partner nějaký vztah? Pouze tak dokážete skrze partnera efektivně prodávat.
Hlavní výhodou je to, že si inzerent jednoduše kontroluje náklady. Přesně totiž vidí, jak velký úspěch partner v propagaci má a zároveň utrácí pouze za opravdu provedené nákupy, což pro něj neznamená výdaje „za nic“. Navíc má díky tomu partner motivaci provést propagaci opravdu kvalitně a zákazníky tak skutečně zaujmout.
Zní to všechno krásně, že ano? Ono to krásné být i může, stačí, když budete mít na mysli následující body. Pokud chcete mít vlastní měřící software, tak se ujistěte, že ho dokážete nastavit. Ideální bude, pokud k tomu budete mít přímo svého programátora, díky kterému dojdete rychle a úspěšně do konce. Problém také teoreticky můžete mít ve výběru partnerů, protože tento druh marketingu ve zdejších končinách není tak rozšířený.
A to by bylo pro dnešek vše. Pokud vás toto téma zaujalo, můžete se těšit na další informace v jednom z následujících článků.